24-12-2019 / blog / Leonie van Campen

Bye bye 2019, hello 2020! Gesprekkencyclus van AFAS Software

Eind december staat in het teken van afronden en plannen maken voor het nieuwe jaar. De agenda’s staan overvol met beoordelingsgesprekken welke vervolgens in januari overgaan in doelstellingsgesprekken. Ieder jaar keert dit tafereel terug en ieder jaar is het voor de meeste managers een flinke uitdaging om alle gesprekken en verslagen op tijd af te hebben. Herkenbaar?

 

De gesprekkencyclus heeft AFAS Software gedigitaliseerd en opgenomen als standaard module in de software. Alleen horen we steeds vaker terug van managers dat zij af willen van een ‘traditionele’ gesprekkencyclus. Vragen als; moeten we niet continue in gesprek blijven? Moeten we geen individuele leer- en ontwikkel afspraken maken? Is beoordelen wel nuttig en motiverend?

 

Je zou kunnen zeggen dat een traditionele inrichting van een jaarlijkse gesprekkencyclus wat ouderwets is. Toch heeft AFAS Software ervoor gekozen om de traditionele gesprekkencyclus als standaard functionaliteit uit te leveren.

 

De volgende onderdelen van de gesprekkencyclus zijn opgenomen in de standaard inrichting welke je zelf kunt configureren;

  • Doelstellingen
  • Voortgangsgesprek(ken)
  • Beoordelingen

 

Je kiest zelf welke van de onderdelen je wilt gebruiken, hoe je de workflow wilt inrichten, of de medewerker of de manager verantwoordelijk is en zelfs een coach toevoegen behoort tot de mogelijkheden. Je geeft zelf aan wie je inzicht geeft in het dossier, wanneer de cyclus start of misschien zie je het wel als continu proces. Je kunt zelfs aangeven of je competenties wilt scoren of dat je liever alleen individuele ontwikkelafspraken vastlegt. Kortom; met alle traditionele bouwstenen bouw je jouw eigen unieke ontwikkelcyclus.

 

Zijn er dan helemaal geen beperkingen? Ja, natuurlijk wel. Perfect bestaat niet. Zo is het niet aan te raden om de standaard formulieren te gebruiken als je medewerkers in dienst hebt met dubbele dienstverbanden (dit zie je veel in onderwijs en zorg). Alle inhoud wordt dan namelijk per dienstverband opgestart waarbij filteren erg lastig is. Ook 360˚ feedback is helaas geen standaard onderdeel van de formulieren en workflows.

 

Maar kan ik dan AFAS Software toch niet gebruiken voor onze cyclus? Natuurlijk wel! Naast de bouwstenen van de gesprekkencyclus in AFAS Software, zijn er nog veel meer bouwstenen die op elkaar passen. Gebruik een combinatie van vrije inrichting en standaardmodules, bijna alles is mogelijk.

 

Dus tijd om goede voornemens te maken voor 2020 en je gesprekkencyclus te digitaliseren in AFAS Software! Hulp nodig bij de ontwikkeling of het uitstippelen van de workflow(s) wij adviseren en helpen hier graag mee.

Meer profijt met Profit!

 

Leonie van Campen
Een ding is zeker.
Er kan meer dan je denkt.